Bekijk direct alle Fitbit aanbiedingen van deze week via deze link!⌚

Fitbit kapot: Wat te doen? Retour aanmelden? Stappenplan!

Fitbit retour sturen kapot defect

Heb je een Fitbit horloge, activity tracker of ander product dat niet meer werkt? Dan kan deze vaak kosteloos retour en kosteloos gemaakt worden. Helaas is het soms even zoeken om de juiste informatie te vinden. Moet je de retour via Fitbit aanmaken of via de verkopende partij, zoals Bol.com, Mediamarkt of Coolblue? En wat als je de Fitbit tweedehands hebt gekocht van een particuliere verkoper? Ik heb het een en ander uitgezocht. In deze blog wijs ik je naar de juiste pagina’s en leg ik uit hoe je een kapotte/defecte Fitbit horloge of activity tracker kan terugsturen en/of laten maken!

Valt de aankoop binnen de bedenktijd?

Als je een nieuw Fitbit horloge koopt bij een (online) winkel, dan ben je in Nederland als consument goed beschermt. De wettelijke bedenktijd is namelijk 14 dagen. Heb je een Fitbit gekocht en wil je deze toch niet houden? Dan kan je deze kosteloos retour sturen via de winkel. Heb je bijvoorbeeld een Fitbit gekocht bij Bol.com? Dan kan je deze eenvoudig retour aanmelden in je account. Dit werkt ook zo bij bijvoorbeeld Bever, Coolblue en Mediamarkt. In de normale winkel in de winkelstraat, heb je ook gewoon minimaal 14 dagen bedenktijd. Je hoeft geen reden op te geven om de Fitbit retour te sturen. Bij sommige aanbieders, zoals Bol.com, is de bedenktijd zelfs 30 dagen. Bij Decathlon is dit bij veel producten zelfs 90 dagen en op een select aantal producten zelfs 365 dagen!

Buiten de bedenktijd en Fitbit defect of retour?

Als je buiten de bedenktijd zit, dan ben je ook als consument goed beschermt. Toch heb je niet overal garantie op. Waarschijnlijk ben je – voordat je dit artikel hebt gelezen – al op de Engelstalige Fitbit Return Policy terecht gekomen. Ik vind het ook vreemd dat Fitbit vanaf de Nederlandse hulppagina verwijst naar het Engelse retourbeleid.  Hieronder schets ik drie situaties en leg daarbij uit hoe je de Fitbit retour kan sturen.

Artikel gekocht in een online webshop

Stel je hebt een Fitbit Charge 4 of een Fitbit Sense gekocht bij een online aanbieder, zoals Bol.com, Mediamarkt, Coolblue of Decathlon. De Fitbit werkt niet, meet gegevens niet meer goed of gaat niet meer aan. Dan volg je dit stappenplan.

  1. Is het artikel echt kapot? Volg eerst het stappenplan Fitbit synchronisatie problemen en het stappenplan Fitbit opnieuw opstarten.
  2. Val je binnen de wettelijke bedenktijd van de webwinkel? Dan kan je het kosteloos retour. Dit meld je aan bij het kopje retouren, zoals bij Stap 3 staat beschreven. Sla stap 3 over als het niet meer binnen de bedenktijd valt
  3. Log in op je account bij de online aanbieder. Zoek het Fitbit product dat retour mag en meld dit aan. In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van retour aanmelden bij Bol.com.
  4. Je hebt (op een enkele uitzondering na) recht op twee jaar fabrieksgarantie. Het artikel wordt dan gerepareerd bij Fitbit of je krijgt een vervangend product. Als je de Fitbit hebt gekocht in een online winkel, meld je dit via deze winkel aan. Zoek in je online account bij de verkoper naar je bestelling en meld het artikel aan als defect. Dit werkt bij vrijwel alle grote online aanbieders hetzelfde.
Fitbit retour sturen defect reperatie
Retour sturen via een online webwinkel – Screenshot Bol.com

Defecte Fitbit gekocht in een winkel

Waar tegenwoordig steeds meer mensen online Fitbit kopen, is het natuurlijk ook mogelijk om dit in een normale winkel te doen. Je hebt dan ook recht op wettelijke bedenktijd van minimaal 14 dagen. In sommige gevallen, zoals bij de Mediamarkt, mag je dit zelfs 100 dagen na aankoop nog doen. Het beste kun je dan naar de winkel toe gaan. Neem je defecte Fitbit horloge mee en vraag een reparatieverzoek of retourverzoek aan. Je krijgt dan netjes je geld terug (als je binnen de bedenktijd valt) of je reparatie wordt door de winkel aangemeld.

Tweedehands gekocht, geen factuur meer of niet meer in kunnen loggen bij webwinkel

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat het via de bovenstaande stappen niet lukt. Je hebt bijvoorbeeld niet de originele factuur, je kan niet meer inloggen bij de winkel waar je de Fitbit hebt gekocht of je hebt de Fitbit van Marktplaats (vraag altijd een factuur of aankoopbon!). Dan kun je direct contact opnemen met de Nederlandse helpdesk van Fitbit. Het stappenplan gebruik je altijd als je het artikel van een particulier hebt gekocht. Hieronder een stappenplan:

Top 10 smartwatches en activity trackers banner

  1. Is je artikel echt kapot? Volg voor de zekerheid het stappenplan Fitbit synchroniseren en het stappenplan Fitbit gaat niet meer aan.
  2. Heb je de Fitbit al langer dan 2 jaar? Dan heb je geen fabrieksgarantie. Val je nog binnen de twee jaar (Let op: twee jaar vanaf het moment dat het artikel in de winkel is gekocht), dan heb je recht op fabrieksgarantie.
  3. Ga naar de Nederlandse supportpagina via deze link (Ze hebben deze pagina goed weggestopt op de website😉).
  4. Neem contact op via 085 208 4132 (Nederlandse Fitbit support) op maandag tot en met vrijdag van 09:00 – 17:30 of stuur een e-mail via de pagina.
  5. Je ontvangt van Fitbit instructies om de kapotte Fitbit retour te sturen.

Garantievoorwaarden bekeken

De garantievoorwaarden van Fitbit zijn uitgebreid en enkel in de Engelse taal beschreven. Hieronder een aantal punten die belangrijk zijn uit de garantie- en retourvoorwaarden:

  • Fitbit gekocht in Europa en inwoner van Europa? Dan heb je twee jaar fabrieksgarantie op nieuwe producten.
  • Gereviseerde Fitbit gekocht? Dan heb je 90 dagen garantie
  • Fitbit maakt zelf een inschatting of het artikel kosteloos wordt gerepareerd of vervangen door een gelijkwaardig artikel.
  • Verzend- en administratiekosten kunnen van toepassing zijn
  • Je moet het product, in de originele verpakking of in een verpakking die een gelijke mate van bescherming biedt, afleveren op het door Fitbit opgegeven adres.
  • Fitbit kan van je vragen om aankoopgegevens en andere vereisten te overleggen voordat je recht heb op garantie. Heb je geen aankoopbon of factuur? Neem dan altijd contact op met Fitbit om dit na te vragen.
  • Het is jouw verantwoordelijkheid om een backup te maken van de gegevens op het horloge of activity tracker. Het kan namelijk zijn dat je een gereviseerde Fitbit terug krijgt. Gelukkig staan de meeste gegevens gewoon in de Fitbit app!
  • Het kan zijn dat de Fitbit niet gerepareerd kan worden, omdat onderdelen niet op voorraad zijn of om een andere reden. Ter reparatie aangeboden goederen kunnen daarom worden vervangen door gereviseerde goederen van een gelijkwaardig type in plaats van te worden gerepareerd.
  • Fitbit behoud het recht om het artikel af te wijzen of niet te repareren als deze niet onder de garantievoorwaarden vallen.

Veelgestelde vragen over een kapot Fitbit toestel

Een aantal vragen en heldere antwoorden

Hoe lang heb je fabrieksgarantie op Fitbit toestellen?

Op een Fitbit die je in Europa hebt gekocht krijg je twee jaar fabrieksgarantie. Woon je buiten de Europese Economische Ruimte (EER), dan is dit één jaar. Ben je echter een Nederlander of Belg en woon je in Nederland of België en heb je de Fitbit in Nederland of België gekocht? Dan kun je er vanuit gaan dat je twee jaar garantie hebt.

Is een Fitbit ter reparatie sturen kosteloos?

Nee, niet altijd. Vaak wel. Fitbit geeft een garantie bij normale gebreken aan Fitbit toestellen. Als je bijvoorbeeld zelf de Fitbit in een kampvuur hebt gegooid, zal dit niet binnen de garantie vallen. Is er iets defect aan het toestel en je hebt de tracker of smartwatch normaal gebruikt, dan valt dit (vrijwel) altijd onder de garantie.

Direct contact met Fitbit mogelijk?

Ja. Om een artikel van Fitbit retour te sturen, kun je het beste een melding maken bij de klantenservice van Fitbit. Hoe dit precies werkt, lees je in dit artikel!

Voor jou geselecteerd
Bol.com geeft extra select-korting op Fitbit toestellen