Aanbieding: Samsung Galaxy smartwatch met 30% (!!) korting. Bekijk hier!

Fitbit tracker synchroniseert niet meer met een Android smartphone (OPLOSSING)

Fitbit Android telefoon sync

Sporthorloges, activity trackers en smartwatches koppel je vrijwel altijd aan een telefoon of tablet. Ook bij Fitbit toestellen doe je dit eigenlijk altijd wel. Je koppelt een Fitbit activity tracker, zoals de Fitbit Charge 4 en de Fitbit Inspire HR met behulp van de Fitbit app aan een smartphone of tablet. Op deze manier worden gegevens die de Fitbit tracker heeft opgeslagen gesynchroniseerd met de telefoon of tablet. Helaas kun je te maken krijgen met problemen met synchroniseren. Hieronder lees je wat je kan doen om dit op Android toestel op te lossen. Alle problemen voor Fitbit synchronisatie-problemen met Android telefoons en tablets op een rij.

Wat is syncen of synchroniseren bij Fitbit trackers?

Synchronisatie is het proces waarbij de gegevens die een Fitbit verzamelt, naar jouw Fitbit- dashboard over worden gezet. Op het dashboard kun je je voortgang volgen, zien hoe je sliep, doelen stellen, voedsel en water loggen, vrienden uitdagen en nog veel meer. Dit proces wordt ook wel eens synchroniseren, syncen of sync genoemd. Fitbit trackers kunnen een koppeling maken met een smartphones van alle merken en besturingssystemen, bijvoorbeeld Android. Om te synchroniseren met een Android smartphone of tablet moet de Fitbit activity tracker of smartwatch zich binnen 9 meter van de telefoon bevinden. Al raad ik aan om de Fitbit iets dichterbij te houden dan 9 meter 😉.

Sync met Android telefoon lukt niet (Fitbit)

Synchronisatieproblemen komen helaas regelmatig voor bij Fitbit. Ook bij veel andere (grote) merken zijn er regelmatig problemen met de sync. Hieronder zie je een aantal zaken waar je telefoon en Fitbit aan moeten voldoen. Kun je bij elke stap een vinkje zetten? Dan kun je naar het volgende stappenplan scrollen, waarin ik de probleemoplossing bekijk. Hieronder zie je waar je telefoon en tracker van Fitbit aan moeten voldoen:

Top 10 smartwatches en activity trackers banner

  1. Je hebt de meest recente software op je telefoon geïnstalleerd. Dit is niet vaak het problemen, maar het zou kunnen dat Fitbit niet goed werkt met oudere versies van Android. Je kan dit controleren via Instellingen > Over de telefoon of Over het apparaat > Android-versie.
  2. Op jouw Fitbit tracker staat de laatste update van de firmware geïnstalleerd. Dit gaat eigenlijk altijd automatisch als je de telefoon gekoppeld hebt met de tracker. Je kan dit controleren door in de app te gaan naar Vandaag > tik op je profielafbeelding > tik op afbeelding van de gekoppelde Fitbit tracker. Daarna kun je op Bijwerken drukken om te zien of er een update beschikbaar is. Is deze er niet? Dan heb je de laatste firmware op de tracker staan!
  3. Zorg dat de Fitbit app toestemming heeft om op de achtergrond te werken op de telefoon. Deze vraag krijg je tijdens de installatie van de app. Je kan deze instellingen in Android toestellen bekijken en wijzigen via: Instellingen > Apps > Fitbit app > machtigingen. Hier zie je of je machtigingen die vereist zijn hebt geweigerd. Let op: dit stappenplan werkt alleen bij Android toestellen!
  4. Hetzelfde als bij stap 3. Alleen nu controleer je of je ook locatietoestemming hebt gegeven in de machtigingen-lijst.
  5. Controleer de bluetooth-instellingen op de telefoon. Om de koppeling te maken moet bluetooth op de telefoon zijn ingeschakeld. Schuif hiervoor het bovenste menu naar beneden en kijk of je bluetooth is ingeschakeld (zie afbeelding hieronder). Ook kun je de bluetoothverbinding in- en uitschakelen via Instellingen > Verbindingen > Bluetooth.
  6. Heb je meer apparaten waarmee de Fitbit tegelijkertijd mee synchroniseert? Leg dan een van deze apparaten een stuk verder, of zet de bluetooth-functie uit op een van de apparaten. Ik raad zelf altijd aan om Fitbit activity trackers of smartwatches slechts met één apparaat te synchroniseren.
  7. Je hebt jouw Fitbit tracker helemaal opgeladen en een keer helemaal uit/aan gezet. Ook je Android telefoon heb je een keer uit/aan gezet.
Bluetooth Fitbit Android sync synchronisatie
Bluetooth ingeschakeld!

Stappenplan synchronisatie Fitbit werkt niet met Android

Werkt het nog steeds niet? Dan kun je het onderstaande stappenplan proberen. BELANGRIJK: Check na elke stap of jouw Fitbit activity tracker weer synchroniseert. Is dat niet het geval? Ga dan verder met de volgende stap. Lukt de synchronisatie met Android wel? Stop dan met het stappenplan!

  1. Sluit de Fitbit app volledig af op je telefoon en herstart je telefoon. Je kan voor “uitschakelen” kiezen of “opnieuw opstarten” in het telefoon-uit-doen-optie-lijstje van Android.
  2. Ga daarna op je telefoon naar Instellingen > Bluetooth. Schakel Bluetooth helemaal uit, wacht 5 (of meer) seconden en schakel het weer in.
  3. Herstart je Fitbit apparaat volledig
  4. Installeer de applicatie helemaal opnieuw. Een app verwijderen op Android is eenvoudig. Ga naar het app-menu (de 9 puntjes, vaak rechts onderin). Houdt voor een paar seconden de Fitbit app ingedrukt, laat weer los en kies voor verwijderen. Zoek in de Playstore naar de Fitbit app en installeer deze opnieuw
  5. Verwijder alle apparaten uit de bluetooth-lijst. Dit doe je door naar Instellingen (tandwiel icoontje in het naar-beneden-schuif-menu) > Verbindingen > Bluetooth > Tandwiel achter elk gekoppeld apparaat > Koppeling opheffen.

Je hele bluetooth cache verwijderen op een Android

Als een-na-laatste optie kun je de gehele bluetooth-cache verwijderen op je telefoon. Dit is kortgezegd een bestand met alle bluetooth koppelingen en gegevens waarmee de android-telefoon in het verleden mee verbonden is geweest. Dit bestand kun je prima verwijderen, zonder problemen. Je moet alleen misschien weer opnieuw de koppeling maken tussen andere apparaten, zoals een slimme speaker of de slimme thermostaat in huis. Dit doe je op de volgende manier op een Android toestel:

  1. Ga naar instellingen (tandwiel-icoontje in het schuifmenu bovenin)
  2. Scroll naar beneden en kies Apps
  3. Klik rechts boven op de drie puntjes
  4. Selecteer Systeem-apps weergeven (zie afbeelding hieronder)
  5. Scroll naar beneden tot je de Bluetooth app hebt gevonden
  6. Druk op Gedwongen stoppen (rechts onder)
  7. Ga dan naar Opslag en kies Cache legen (rechts onder)
Bluetooth Fitbit Android sync synchronisatie
Op de drie puntjes drukken en Systeem-apps weergeven

Nog steeds geen synchronisatie tussen Fitbit en Android?

Probeer dan eens op een ander Android (of ander besturingssysteem) om een koppeling te maken met de Fitbit tracker. Als je echt elke stap uit de bovenstaande stappenplannen hebt gevolgd én het toestel werkt ook niet met een andere telefoon of tablet, dan is de kans groot dat de tracker kapot is. Misschien tijd voor een nieuwe Fitbit? Of als de tracker nog wat nieuwer is… opsturen ter reparatie! Als je een nieuwe Fitbit wilt kopen, dan kun je eens hieronder kijken naar de opties.  

Voor jou geselecteerd
Fitbit Silent alarm stil alarm
Een stil alarm instellen op Fitbit horloges (silent alarm)