Tegenwoordig dragen steeds meer mensen een activity tracker. Dit draagbare apparaatje wordt ook wel een fitness tracker genoemd. De acitiveitentracker meet trouw elke beweging die je doet. Sommige modellen kunnen ook bijhouden waar je precies bent en meten je hartslag. In deze uitgebreide blog bekijken we de beste activity trackers 2020 en geven we onze eerlijke mening over meerdere soorten trackers. Om een duidelijk overzicht te maken hebben we er voor gekozen om de beste trackers onder te verdelen over meerdere categorieën. Dit zijn o.a.: algemeen, prijs/kwaliteit, gezondheid, kinderen, ouderen en hartslagtracker.

Wat is een activity tracker?

Een activity tracker, ook fitness tracker genoemd, is een apparaat of applicatie waarmee je fitnessgerelateerde statistieken, zoals gelopen afstand, calorieverbruik en soms ook hartslag, slaap en andere gezondheidsstatistieken kan volgen. Het is een type draagbare computer, in het Engels wordt dit ook wel een wearable genoemd. Activiteitstrackers zijn er in veel soorten, merken en maten. Fitbit, Garmin en Xiaomi zijn bekende merken die fitness trackers verkopen.

Fitbit-sporthorloge-hardloper
Een voorbeeld van een activity tracker.

Waar let je op tijdens een activity tracker kopen?

We kunnen begrijpen dat je het aanbod overweldigend vind. Er zijn dan ook enorm veel trackers op de hedendaagse markt te koop. Het belangrijkste is dat je van tevoren goed kijkt wat jouw doel is en waarom je een activity tracker wilt hebben. Wil je bijvoorbeeld veel gaan sporten en dit bijhouden op populaire applicaties, zoals Strava, Runkeeper en Trainingpeaks? Dan kun je wellicht beter een sporthorloge of smartwatch kopen. Wil je juist een goede stappenteller kopen of een apparaat waarmee je gezondheidsstatistieken kan bijhouden? Dan zijn de onderstaande activitytrackers goede keuzes.

Keuzes van de redactie

Wij hebben talloze activity trackers uitgetest in de afgelopen jaren. Ook in 2020 testen wij regelmatig de nieuwste modellen fitness trackers uit. Op de redactie hebben we een aantal favoriete trackers. Deze hebben we onderverdeeld in een aantal categorieën. Deze favorieten zijn ook daadwerkelijk favoriet bij ons. Wij hebben geen beloning gehad van bedrijven om een artikel hoger te plaatsen.

Beste activity tracker algemeen: Fitbit Versa 2 en Fitbit Charge 3

Dit was de enige categorie waar we op de redactie niet unaniem konden kiezen. De keuze is dan ook gevallen op twee modellen van het populaire merk Fitbit. De Versa 2 en Charge 3 worden door ons gezien als beste activity trackers van 2020. De Fitbit Versa heeft een adviesprijs van €199,99 en de Charge 3 kost volgens de fabrikant €149,99. Beide modellen kun je tegen betere prijzen kopen bij diverse winkels. Hier had ook net zo goed de Garmin Vivosport 4 kunnen staan (onder de honderd euro). Deze hebben we echter verkozen tot beste gezondheidstracker en beste activity tracker voor ouderen.

Fitbit Versa 2

Fitbit Versa 2

De Fitbit Versa 2 is de opvolger de Versa en heeft een ingebouwde hartslagmeter, hoogtemeter, slaaptracker, muziekspeler en nog veel meer. Het biedt eigenlijk alles wat je van een activity tracker verwacht. De tracker wordt dan ook gezien als de ideale mix tussen een activiteitsmeter en een smartwatch. Qua prijs zitten zowel de Versa 2 als Charge 3 in het hogere segment. Voor een goedkope activity tracker kun je beter iets verder scrollen. 😉

Fitbit Versa 2 - smartwatch - zwart

199,00
179,00  in stock
Bekijk
Bol.com
as of april 8, 2020 7:30 am

Je kunt de basis volgen, inclusief stappen, afstand, calorieën en geklommen verdiepingen. Enkele andere voordelen zijn het volgen van de menstruatiecyclus, slaap volgen, begeleide ademhalingssessies, trainingen op het scherm en 24/7 hartslagmeting. Het biedt je ook 15 trainingsmodi om uit te kiezen, zoals fietsen, hardlopen, zwemmen en zelfs yoga.

Bekijk beste prijzen: Bol.com | Coolblue | Decathlon

Fitbit Charge 3

De Charge 3 is een geweldige activity tracker met een mooi design. Het apparaat kan alles wat je wi van een tracker. De functies van Charge 3 indrukwekkend: een hartslagmeter, stap-, afstands- en calorietracking, plus Fitbit’s slaapvolgtechnologie. Dat gezegd hebbende, het biedt een stijlvoller ontwerp en een groter scherm dan de vergelijkbaar geprijsde Garmin Vivosmart 4. Daarnaast is het voorzien van een helder en responsief scherm, heeft het een dun ontwerp en worden de meldingen helder en duidelijk weergeven. Grootste nadeel van beide activiteitentrackers is dat geen GPS hebben. Je kan dus niet een route tracken.

Fitbit Charge 3 Black/Graphite Aluminium

109,00  in stock
Bekijk
Coolblue.nl
as of april 8, 2020 7:30 am

Beste prijs/kwaliteitsverhouding: Xiaomi Mi Band 4

Wie op zoek is naar een goedkope activity tracker of fitness band, zit bij de Xiamoi Mi Band 4 helemaal goed! Je kan deze voor een paar tientjes al kopen bij diverse webwinkels. Je krijgt hier een goede basis-tracker voor terug. De Band 4 is een verbetering ten opzichte van de Band 3 en heeft een helder kleurenscherm waar je eenvoudig statistieken vanaf kan lezen. Je kan kiezen uit zes traininsmodi, waaronder hardlopen, wandelen en zwemmen. De Xiaomi Mi Band 4 is voorzien van een batterij waarmee je 20 dagen kan doen. Koppeling met smartphones van Android en Apple zijn eenvoudig gemaakt. Het is een van de meest budgetvriendelijke trackers die je in 2020 kan kopen. Nadeel is dat het geen GPS heeft, waardoor je geen route kan volgen.

Bekijk beste prijs: Bol.com

Eervolle vermelding Honor Band 5

Een eervolle vermelding in deze categorie is voor de Honor Band 5 van Huawei. Deze alleskunner kun je voor onder de 55 euro kopen en heeft alles wat je van een basistracker verwacht. Het meet accuraat de hartslag en de stappen. Ook bij intensief verbruik is de batterijduur hoger dan veel andere modellen in de hogere prijsklassen.

Bekijk beste prijs: Bol.com

Beste gezondheids-tracker en ouderen: Garmin Vivosmart 4

Garmin kennen we van de geweldige sporthorloges en triathlonhorloges. Ze hebben echter ook hele goede activitytrackers gemaakt. De Vivosmart 4 is een model dat als warme broodjes over de toonbank vliegt. Je kan het in vier kleuren kopen voor onder de honderd euro. Het heeft activity timers voor wandelen, hardlopen, krachttraining, yoga, zwemmen en meer. Het meet alle gezondheidsstatistieken je wilt hebben en is eenvoudig te bedienen. Daarom raden we het ook aan voor ouderen. Het meet continue de hartslag, aantal trappen en treden die je loopt, VO2 Max en je slaap. Daarnaast heeft het ook een pulse oxymeter-functie.

Beste activity tracker voor kinderen: Garmin vivofit jr. 2

Bijna alle lijsten die je op internet kan vinden die gaan over beste trackers voor kinderen plaatsen de Garmin Vivofit jr. bovenaan (of in ieder geval erg hoog). Logisch ook! Wij hebben deze activity tracker meerdere keren mogen testen en zijn ook fan. Voor kinderen is dit dan ook de beste koop. Je kan de tracker al ruim onder de honderd euro oppikken in meerdere soorten. Zo is er een Disney prinses versie, maar ook een stoere Captain America horloge voor kinderen. De Vivofit jr 2 meet meerdere activiteiten voor kinderen, zoals wandelen en slapen. Het heeft een ingebouwde 24/7 stappenteller en bewegingssensor. Verder is het een erg basic-model, maar voor kinderen meer dan voldoende.

Bekijk beste prijs: Bol.com

Beste hartslagmonitor: Fitbit Inspire HR

De Inspire HR van het merk Fitbit is zo compact en licht dat je waarschijnlijk niet eens doorhebt dat je deze draagt. De band heeft een meer traditionele stijl, maar kan je ook verwisselen voor andere ontwerpen. Het kleine apparaat is voorzien van een hartritmemonitor, 15 sportmodi tracker, GPS wanneer het apparaat is verbonden met de telefoon en een slaaptracker. De hartslagmonitor is verkozen door meerdere websites en experts als enorm nauwkeurig. Het is echt een prima basic tracker met een adviesprijs van onder de 100 euro kun je geen foute koop doen. Nadeel is misschien wel dat het scherm vrij klein is, waardoor je soms misschien tekst wat minder prettig kan lezen.

Veelgestelde vragen over activity trackers en de lijst met beste fitness trackers 2020

Een aantal veelgestelde vragen op een rij.

🏅Is een Fitbit de beste activity tracker?

Nee. Er zijn tegenwoordig enorm veel merken en soorten op de markt. De beste activity tracker is per persoon verschillend. Wil je bijvoorbeeld een tracker die meer meet dan alleen hartslag en stappen? Dan koop je een andere tracker dan iemand die alleen maar een goede stappenteller zoekt. Bepaal goed van tevoren welk doel je hebt met de fitness tracker en ga dan pas gericht zoeken naar een goed model!

💖Ga je gezonder leven met een fitness tracker?

Nee, je gaat niet spontaan gezond leven en gewicht verliezen (afvallen). Een tracker kan wel een goed hulpmiddel zijn voor mensen die gezonde keuzes willen maken.

⌚Moet je een activity tracker 24 uur per dag dragen?

Nee. Dit is zeker niet verplicht. Toch kun je veel extra statistieken en voordelen halen als je een horloge de hele dag en nacht draagt. Het meet vaak je hartslag en kan ook slaapstatistieken bijhouden.

🌊Wat betekent 5ATM of 1ATM?

ATM is een term die je veel tegenkomt in de sporthorloge- en activity tracker wereld. ATM betekent het aantal atmosfeer aan druk dat je apparaat aankan als het stilstaat onder water. Elke 10 meter aan diepte voegt 1 atmosfeer van druk toe. Een 5ATM-classificatie betekent dan ook dat het apparaat waterdicht is tot 50 meter. Dit zien we bijvoorbeeld terug bij meerdere hardloophorloges, activity trackers en sporthorloges.