Veel mensen die we spreken hebben er wel eens last van: Uitslag krijgen van een bandje van een horloge. Sommige mensen krijgen zelf vrij erge uitslag, waardoor ze een sporthorloge, smartwatch, stappenteller of activity tracker niet meer kunnen dragen. In deze blog vind je een aantal tips om de uitslag, droge huid en/of rode huid onder een horlogebandje te voorkomen. De tips kun je gebruiken voor elk horloge, maar slaan meer op horlogebandjes waar je ook veel sport mee uitvoert.

Een aantal tips tegen uitslag onder sporthorlogeband op een rij

De huid van ieder persoon is uniek. Toch zijn er een aantal redenen waardoor sommige mensen last kunnen krijgen van vervelende uitslag bij het dragen van een horlogebandje. Meer informatie over huiduitslag vind je op de desbetreffende Wikipedia-pagina. Twijfel je over de huiduitslag onder de horlogeband? Neem dan altijd contact op met een medisch deskundige.

Allergieën

Sommige mensen zijn gewoonweg allergisch voor het materiaal waarvan het horlogebandje is gemaakt. Je kan hier in sommige gevallen bij de huisarts op laten testen, maar vaak kun je het uittesten door een horlogebandje te kopen van een ander materiaal. Zo kun je uitsluiten van welk soort materiaal je last krijgt. Zo kun je – als je een horloge niet gebruikt om mee te zwemmen of intensief te sporten – een leren bandje bestellen bij veel webwinkels in Nederland, maar ook uit China.

Zeep en andere stoffen die onder de horlogeband blijven hangen

Stoffen zoals zeep zijn irriterend voor de huid. De meeste zepen bevatten namelijk olie en een verscheidenheid aan parfums en kleurstoffen. Mensen die hier gevoelig voor zijn, kunnen last krijgen van irritatie onder de horlogeband. Ook andere stoffen, zoals zeep uit de vaatwasser, chemicaliën uit een bubbelbad en spullen die je onder de douche gebruikt kunnen blijven hangen onder het bandje. Dit kan irritaties opleveren.

Zweet

Tijdens normaal gebruik en al helemaal tijdens het sporten zweet je veel. Dit kan voor een geïrriteerde, rode plekken of uitslag in het algemeen zorgen.

Wat kun je er tegen doen?

Zoals we eerder schreven: elke huid is uniek. Er is niet één oplossing die voor iedereen werkt. In veel gevallen kan uitslag al voorkomen worden door:

  • Het horlogebandje en de huid eronder regelmatig schoon te maken.
  • Maak na activiteiten de pols en fitnessband schoon en droog het goed voordat je het horloge weer gaat dragen.
  • Draag het horlogebandje minder strak als je het gebruikt voor het dagelijks leven. Tijdens sporten dragen veel mensen het horlogebandje strakker dan normaal. Dit is voor eventjes niet erg, maar niet handig om dit 24 uur per dag te doen.
  • Regelmatig schoonmaken van de sensoren waarmee de polsmeting van de hartslag plaatsvindt. Dit kan namelijk ook nog eens de meting, zoals VO2 Max, beïnvloeden als je dit niet doet.
  • Een bandje bestellen van een ander soort materiaal.
  • Geef de huid ook af en toe vakantie. Draag een horloge niet het hele jaar 24 uur per dag.
  • Maak het horlogebandje goed droog nadat deze nat is geweest door water of zweet.