Home » Blog » Beste activity trackers 2021: Uitgebreide lijst met eerlijke reviews!

Beste activity trackers 2021: Uitgebreide lijst met eerlijke reviews!

Garmin-Vivosmart-4

Tegenwoordig dragen steeds meer mensen een activity tracker. Dit draagbare apparaatje wordt ook wel een fitness tracker genoemd. De acitiveitentracker meet trouw elke beweging die je doet. Sommige modellen kunnen ook bijhouden waar je precies bent en meten je hartslag. In deze uitgebreide blog bekijken we de beste activity trackers 2021 en geven we onze eerlijke mening over meerdere soorten trackers. Om een duidelijk overzicht te maken hebben we er voor gekozen om de beste trackers onder te verdelen over meerdere categorieën. Dit zijn o.a.: algemeen, prijs/kwaliteit, gezondheid, kinderen, ouderen en hartslagtracker.

Wat is een activity tracker?

Een activity tracker, ook fitness tracker genoemd, is een apparaat of applicatie waarmee je fitnessgerelateerde statistieken, zoals gelopen afstand, calorieverbruik en soms ook hartslag, slaap en andere gezondheidsstatistieken kan volgen.

Het is een type draagbare computer, in het Engels wordt dit ook wel een wearable genoemd. Activiteitstrackers zijn er in veel soorten, merken en maten. Fitbit, Garmin en Xiaomi zijn bekende merken die fitness trackers verkopen.

Fitbit-sporthorloge-hardloper
Een voorbeeld van een activity tracker.

Waar let je op tijdens een activity tracker kopen?

We kunnen begrijpen dat je het aanbod overweldigend vind. Er zijn dan ook enorm veel trackers op de hedendaagse markt te koop. Het belangrijkste is dat je van tevoren goed kijkt wat jouw doel is en waarom je een activity tracker wilt hebben.

Garmin Forerunner 45 Fitbit Sense

Wil je bijvoorbeeld veel gaan sporten en dit bijhouden op populaire applicaties, zoals Strava, Runkeeper en Trainingpeaks? Dan kun je wellicht beter een sporthorloge of smartwatch kopen. Wil je juist een goede stappenteller kopen of een apparaat waarmee je gezondheidsstatistieken kan bijhouden? Dan zijn de onderstaande activitytrackers goede keuzes.

Beste activity trackers 2021 in een tabel

De onderstaande activity trackers raden wij op het moment van harte aan. Deze trackers hebben we allemaal uitgebreid uitgetest. De Fitbit Charge 4 uit de tabel wint op het moment met een ruime meerderheid op onze redactie. Lees ook mijn ervaring met de Fitbit Charge 4 eens.

Fitbit Charge 4

• Beste activity tracker van 2020 én 2021
  • Eigen GPS (batterijduur wel minder lang in GPS-stand)
  • Vriendelijke prijs voor een topproduct

Huawei Band 4 Pro

• Meet slaap, stappen, hartslag en hartslagzones
  • Heeft ook een ingebouwde GPS om de route te volgen
  • Eenvoudig in gebruik en zet meldingen door.

Xiaomi Mi Band 5

• Uitgebreid getest door mij, zie: Xiaomi Mi Band 5 review
  • Goedkoop alternatief voor Charge 4
  • PAI score (Personal Activity Intelligence)

Keuzes van de redactie

Wij hebben talloze activity trackers uitgetest in de afgelopen jaren. Ook in 2021 testen wij regelmatig de nieuwste modellen fitness trackers uit. Op de redactie hebben we een aantal favoriete trackers. Deze hebben we onderverdeeld in een aantal categorieën. Deze favorieten zijn ook daadwerkelijk favoriet bij ons. Wij hebben geen beloning gehad van bedrijven om een artikel hoger te plaatsen. Hieronder lichten we de keuzes voor deze horloges toe.

Fitbit Charge 4: de beste activity tracker van 2021

Fitbit Charge 4 review

De keuze voor de Charge 4 als beste activity tracker voor 2021 (tot nu toe in ieder geval) was unaniem. Grootste voordeel: Een eigen ingebouwde GPS. Deze tracker koppel je met een telefoon aan de Fitbit app. Dit is een van de meest gebruiksvriendelijke apps die er op dit moment in omloop is. We hebben ook een uitgebreide Charge 4 review geschreven met daarin uitgebreid de pluspunten en minpunten van deze tracker. Als je twijfelt tussen de Charge 4 en de Charge 3, dan hoef je niet te twijfelen. De beste keuze is 100% de Charge 4.

Huawei Band 4 Pro als alternatief

De FItbit Charge 4 wordt in Nederland en België verkocht voor rond de 100 euro. Dit kan voor veel mensen misschien net iets teveel zijn. Je zou dan de Huawei Band 4 pro kunnen overwegen. Deze activity tracker is in 2021 nog steeds een goede en voordelige koop. De adviesprijs ligt rond de 60 euro, maar we zien de Band 4 vaak voor goedkoper in de (online) winkel liggen. Goed geschikt voor fietsen, fitness, hardlopen en wandelen. Helaas geen eigen GPS, maar als je je telefoon meeneemt, gebruikt de ze tracker de GPS van de telefoon, waardoor je gewoon GPS-gegevens bij activiteiten kan inzien. Helaas is de online beschikbaarheid niet meer reuze. De verwachting is dat dit horloge in onze toplijst van beste activity tracker 2021 nog vervangen gaat worden voordat het jaar om is.

Xiaomi Mi Band 5

Xiaomi Mi Band 5 om pols

Dit is dé budgetkeuze van 2021 op het gebied van activity trackers. De Mi Band 5 kan eigenlijk het meeste wat de twee bovenstaande keuzes ook kunnen. Alle informatie (met plus- en minpunten) lees je in de zeer uitgebreide Xiaomi Mi Band 5 review. Hieronder zie je alle specificaties na een druk op de Bekijk-knop.

Alternatieven op de bovenstaande keuzes

De keuze in 2020 (vorig jaar) was gevallen op twee modellen van het populaire merk Fitbit. De Versa 2 en Charge 3 worden door ons gezien als beste activity trackers van 2020. De Fitbit Versa heeft een adviesprijs van €199,99 en de Charge 3 kost volgens de fabrikant €149,99. Beide modellen kun je tegen betere prijzen kopen bij diverse winkels. Hier had ook net zo goed de Garmin Vivosport 4 kunnen staan (onder de honderd euro). Deze hebben we echter verkozen tot beste gezondheidstracker en beste activity tracker voor ouderen. Tegenwoordig kun je deze activity trackers en smartwatches voor een stuk minder geld dan de adviesprijs oppikken.

Fitbit Versa 2

Fitbit Versa 2

De Fitbit Versa 2 is de opvolger de Versa en heeft een ingebouwde hartslagmeter, hoogtemeter, slaaptracker, muziekspeler en nog veel meer. Het biedt eigenlijk alles wat je van een activity tracker verwacht. De tracker wordt dan ook gezien als de ideale mix tussen een activiteitsmeter en een smartwatch. Qua prijs zitten zowel de Versa 2 als Charge 3 in het hogere segment. Voor een goedkope activity tracker kun je beter iets verder scrollen. 😉

Je kunt de basis volgen, inclusief stappen, afstand, calorieën en geklommen verdiepingen. Enkele andere voordelen zijn het volgen van de menstruatiecyclus, slaap volgen, begeleide ademhalingssessies, trainingen op het scherm en 24/7 hartslagmeting. Het biedt je ook 15 trainingsmodi om uit te kiezen, zoals fietsen, hardlopen, zwemmen en zelfs yoga.

Alternatief op de budgetvariant: Xiaomi Mi Band 4

Wie op zoek is naar een goedkope activity tracker of fitness band, zit bij de Xiamoi Mi Band 4 helemaal goed! Je kan deze voor een paar tientjes al kopen bij diverse webwinkels. Je krijgt hier een goede basis-tracker voor terug. De Band 4 is een verbetering ten opzichte van de Band 3 en heeft een helder kleurenscherm waar je eenvoudig statistieken vanaf kan lezen. Je kan kiezen uit zes traininsmodi, waaronder hardlopen, wandelen en zwemmen. De Xiaomi Mi Band 4 is voorzien van een batterij waarmee je 20 dagen kan doen. Koppeling met smartphones van Android en Apple zijn eenvoudig gemaakt. Het is een van de meest budgetvriendelijke trackers die je in 2021 kan kopen. Nadeel is dat het geen GPS heeft, waardoor je geen route kan volgen.

Bekijk beste prijs: Bol.com

Eervolle vermelding Honor Band 5

Een eervolle vermelding in deze categorie is voor de Honor Band 5 van Huawei. Deze alleskunner kun je voor onder de 55 euro kopen en heeft alles wat je van een basistracker verwacht. Het meet accuraat de hartslag en de stappen. Ook bij intensief verbruik is de batterijduur hoger dan veel andere modellen in de hogere prijsklassen.

Bekijk beste prijs: Bol.com

Beste gezondheids-tracker en ouderen: Garmin Vivosmart 4

Garmin kennen we van de geweldige sporthorloges en triathlonhorloges. Ze hebben echter ook hele goede activitytrackers gemaakt. De Vivosmart 4 is een model dat als warme broodjes over de toonbank vliegt. Je kan het in vier kleuren kopen voor onder de honderd euro. Het heeft activity timers voor wandelen, hardlopen, krachttraining, yoga, zwemmen en meer. Het meet alle gezondheidsstatistieken je wilt hebben en is eenvoudig te bedienen. Daarom raden we het ook aan voor ouderen. Het meet continue de hartslag, aantal trappen en treden die je loopt, VO2 Max en je slaap. Daarnaast heeft het ook een pulse oxymeter-functie.

Bekijk beste prijzen: Bol.com | Coolblue | Decathlon

Beste activity tracker voor kinderen: Garmin vivofit jr. 3

Bijna alle lijsten die je op internet kan vinden die gaan over beste trackers voor kinderen plaatsen de Garmin Vivofit jr. bovenaan (of in ieder geval erg hoog). Logisch ook! Wij hebben deze activity tracker meerdere keren mogen testen en zijn ook fan. Voor kinderen is dit dan ook de beste koop. Je kan de tracker al ruim onder de honderd euro oppikken in meerdere soorten. Zo is er een Disney prinses versie, maar ook een stoere Marvel variant en een neutrale versie van dit horloge voor kinderen. De Vivofit jr 4 meet meerdere activiteiten voor kinderen, zoals wandelen en slapen. Het heeft een ingebouwde 24/7 stappenteller en bewegingssensor. Verder is het een erg basic-model, maar voor kinderen meer dan voldoende.

Bekijk beste prijs: Bol.com

Veelgestelde vragen over activity trackers en de lijst met beste fitness trackers 2020

Een aantal veelgestelde vragen op een rij.

🏅Is een Fitbit de beste activity tracker?

Nee. Er zijn tegenwoordig enorm veel merken en soorten op de markt. De beste activity tracker is per persoon verschillend. Wil je bijvoorbeeld een tracker die meer meet dan alleen hartslag en stappen? Dan koop je een andere tracker dan iemand die alleen maar een goede stappenteller zoekt. Bepaal goed van tevoren welk doel je hebt met de fitness tracker en ga dan pas gericht zoeken naar een goed model!

💖Ga je gezonder leven met een fitness tracker?

Nee, je gaat niet spontaan gezond leven en gewicht verliezen (afvallen). Een tracker kan wel een goed hulpmiddel zijn voor mensen die gezonde keuzes willen maken.

⌚Moet je een activity tracker 24 uur per dag dragen?

Nee. Dit is zeker niet verplicht. Toch kun je veel extra statistieken en voordelen halen als je een horloge de hele dag en nacht draagt. Het meet vaak je hartslag en kan ook slaapstatistieken bijhouden.

🌊Wat betekent 5ATM of 1ATM?

ATM is een term die je veel tegenkomt in de sporthorloge- en activity tracker wereld. ATM betekent het aantal atmosfeer aan druk dat je apparaat aankan als het stilstaat onder water. Elke 10 meter aan diepte voegt 1 atmosfeer van druk toe. Een 5ATM-classificatie betekent dan ook dat het apparaat waterdicht is tot 50 meter. Dit zien we bijvoorbeeld terug bij meerdere hardloophorloges, activity trackers en sporthorloges.

Top 10 smartwatches en activity trackers banner
nv-author-image

Edwin

Edwin test, bekijkt en schrijft reviews over sporthorloges, smartwatches en activity trackers. Daarnaast volgt hij dagelijks het laatste nieuws en handige tutorials. Hij praat graag over alles wat met (sport)horloges te maken heeft. Contact opnemen met Edwin kan via Facebook of via het contactformulier.