Aanbieding: Bekijk de pre-order deals van de nieuwste Fitbit smarwatch via deze link!

Fitbit Charge 3 registreert activiteiten niet goed (oplossing + stappenplan)

Fitbit Charge 3 activiteiten registreren niet goed

Recent ontving ik een vraag van een bezoeker via het contactformulier. Een bekende vraag, die ik al een aantal keer heb gezien op diverse fora en de Fitbit helpdesk. “Help, mijn Fitbit Charge 3 registreert activiteiten niet goed”. Het gaat hier om de activiteiten die de activity tracker van Fitbit automatisch zou moeten herkennen. Na een uur zwemmen registreert de Fitbit Charge 3 bijvoorbeeld slechts een kwartier. En na een paar uur fietsen ziet het horloge slechts 25% van de route. Vervelend, want je wilt toch dat de activity tracker doet wat het moet doen: Activiteiten bijhouden. Eén oplossing bestaat niet. Je moet -helaas- meerdere stappen ondernemen om te kijken wat het probleem is. Hieronder bekijk ik de oplossing voor het probleem en kun je een stappenplan volgen.

Waar kan het aan liggen?

De Fitbit Charge 3 heeft geen ingebouwde GPS. Het eerste model van Fitbit met een eigen GPS is de Fitbit Charge 4. Om de routes van activiteiten te registreren is de Charge 3 dus afhankelijk van een verbinding met een telefoon. Het zou dus kunnen dat de telefoon tijdens een activiteit een tijd buiten bereik is geweest of dat de verbinding tussendoor (meerdere keren) is verbroken. Daarnaast kan het zijn dat automatische detectie van activiteiten niet goed gaat. Het kan ook liggen aan de software die niet up-to-date is, maar dat zou eigenlijk niet het probleem mogen zijn. Hieronder bekijk ik meerdere oplossingen. Helaas blijkt in sommige gevallen het horloge gewoon niet te werken en moet het teruggestuurd worden naar de fabrikant. Soms kan je het horloge nog inruilen tegen een ander horloge. De Fitbit Charge 4 is dan een uitstekende keuze.

Wat is in veel gevallen de beste oplossing?

Uit eigen ervaring blijkt dat in ongeveer de helft van de tijd het horloge gewoon kapot is. De Fitbit Charge 3 kun je – nadat je enkele onderstaande oplossingen hebt geprobeerd – beter aanmelden bij de verkoper of Fitbit als kapot. Je krijgt dan – vaak – een vervangende Fitbit Charge 3. Grote kans dat activiteiten dan wel gewoon weer werken.

Oplossingen voor de Fitbit Charge 3 activiteiten registreren

Er zijn meerdere oorzaken voor het probleem. Hieronder bekijk ik meerdere oplossingen. De oplossingen staan op volgorde. Probeer dus eerst de eerste oplossing. Test uit of het registreren van activiteiten op de Charge 3 weer goed gaat en ga daarna pas na de volgende oplossing. Let op: Het registreren van automatische activiteiten werkt pas (bij de fabrieksinstelling) nadat je dit 10 minuten uitvoert. Ga je dus 8 minuten wandelen, dan wordt dit niet automatisch als activiteit geregistreerd. Je kan deze instelling wel aanpassen. Hoe je dat doet bekijk in bij oplossing 1.

Oplossing 1: automatische detectie instellingen bekijken

Als je niets aan de fabrieksinstellingen hebt veranderd, dan staat dit waarschijnlijk wel goed. Toch kan het zijn dat je per ongeluk in de instellingen hebt zitten rommelen. Kijk dus even goed na of je automatische detectie van activiteiten wel aan hebt staan voor alle activiteiten. Ook bekijk je of je geen gekke tijd hebt ingesteld wanneer iets onder een activiteit valt. Dit doe je op de volgende manier:

Top 10 smartwatches en activity trackers banner

  1. Op je telefoon ga je naar de Fitbit app
  2. Klik op het gebied van “wekelijkse trainingen”. In het Engels: Exercise
  3. Druk op het instellingen icoontje ⚙️
  4. Selecteer de activiteit waar het om gaat, bijvoorbeeld Fietsen, wandelen, hardlopen of zwemmen.
  5. Zorg dat alle balkjes groen zijn achter automatische detectie.
  6. Stel per activiteit in na hoeveel minuten het geregistreerd moet worden als activiteit. Je stelt hier dus bijvoorbeeld in dat als je 8 minuten hebt hardgelopen het een activiteit is. Stel je het in op 10 minuten, dan wordt het niet geregistreerd.

De standaardinstelling staat op 10 minuten en automatische detectie aan voor alle sporten.

Oplossing 2: De Fitbit Charge 3 resetten

Mochten alle instellingen goed staan en heb je niets hoeven veranderen? Dan ga je verder met deze stap: Lees meer over fitbit resetten. Nadat je de activity tracker hebt gereset, test je uit of de activiteiten nu wel automatisch geregistreerd worden. Het resetten werkt per apparaat iets anders. In het artikel lees je er alles over.

Oplossing 3: Opnieuw koppelen met de Fitbit app

Verwijder de Fitbit app volledig van je telefoon. Dit kan via de PlayStore (Google) of AppStore (iOS) eenvoudig. Je kan ook in de app-scherm van je toestel de app volledig verwijderen. Let op dat je de app verwijdert in het app-scherm. Als je dit op je normale startscherm doet, verwijder je de Fitbit app alleen van je startscherm, niet van je telefoon. Daarna installeer je de app opnieuw en koppel je de Fitbit Charge 3 opnieuw aan de app. Test daarna uit of activiteiten wel worden geregistreerd.

Oplossing 3: Bluetooth cache legen

Als laatste zou je de bluetooth cache kunnen legen van je telefoon. Hier heb ik goede uitleg geschreven hoe je dat doet met een Android telefoon. iOS werkt bijna op eenzelfde manier. Zoek de bluetooth instelling en verwijder het apparaat, in dit geval de Fitbit Charge 3, uit je bluetooth geheugen. Daarna maak je opnieuw verbinding.

Oplossing 4: Fitbit Charge 3 retour sturen

Zoals ik op het begin al aangaf: vaak is het een probleem met de Fitbit Charge 3 zelf. Heb je het bonnetje nog? Maak dan een retourafspraak met de verkoper. Een nieuw toestel is vaak de oplossing van het probleem. Is het toestel al wat ouder, valt het buiten de garantie of ben je toe aan een nieuw toestel? Dan zou je een van de onderstaande Fitbit activity trackers kunnen kopen!

€93,00
149,00
op voorraad
Bol.com
€133,99
op voorraad
Coolblue.nl
€168,98
199,00
op voorraad
Bol.com
€179,92
op voorraad
Wiggle.nl
Voor jou geselecteerd
Koppelen Fitbit Charge 4 aan telefoon
Fitbit: een lange herstart uitvoeren (laatste redmiddel)