Vrijwel alle moderne Fitbit trackers hebben de optie om de slaapscore te meten. Nieuwste versies kunnen in de toekomst zelfs meten of de drager slaapapneu or andere medische aandoeningen heeft. Fitbit maakt hele betaalbare activity trackers waarmee je een slaapscore kan berekenen. Fitbit berekent deze score als je de tracker in de nacht draagt. De score kun je bekijken in de Fitbit-app en staat onder slaapscore of het Engelse Sleep Score.

Heeft uw Fitbit een slaapscore? Hoe gebruikt het de SpO2-sensor?

Elke moderne Fitbit tracker kan de slaapscore meten, maar de meest nauwkeurige meting werkt met een SpO2-sensor. Deze zit onder andere in de Charge 3, Versa 2, Versa, Versa Lite en Ionic modellen. Door gebruik te maken van de SpO2-sensor meet het hoe de bloedzuurstofsaturatie gedurende de nacht fluctueert. Dit is tevens een indicator van eventuele ademhalingsproblemen. Aan de hand van deze gegevens, gecombineerd met je hartslag, de tijd die je wakker of rusteloos bent en je slaapfasen. Aan de hand van deze gegevens rolt er een slaapscore-cijfer uit. Wie Premium Fitbit-lid is kan nog meer van dit soort gegevens inzichtelijk krijgen.

Bekijk prijzen van de Fitbit trackers

Wat is een goede Fitbit slaapscore?

Sinds de introductie van de slaaptracking en slaapscore in Fitbit-toestellen is er veel veranderd. Fitbit heeft het onder andere vereenvoudigd door een duidelijke score toe te kennen aan de slaap.

“Enkele feedback die we kregen was om het te vereenvoudigen tot een enkel getal, zodat mensen een eenvoudige meetwaarde konden krijgen,” zei Dr. Conor Heneghan, hoofdonderzoeker van slaaponderzoek bij Fitbit.

Lees ook:  Cadans meten met een fitness tracker of smartwatch

Scoor je tussen de 90 en 100, dan heb je een uitstekende slaap gehad. Elke score tussen de 80-89 zou je kunnen beschouwen als een goede slaapscore. Gaat de score meer richting 60-49, is het een redelijke score. Alles beneden de 60 is niet geweldig. Fitbit heeft in een reactie aangegeven dat de meeste gebruikers een score hebben tussen de 72 en 83. Samengevat:

  • Uitstekend: 90-100
  • Goed: 80-89
  • Redelijk: 60-79
  • Slecht: Minder dan 60

Hoe wordt de Fitbit Sleep Score berekend?

De score bestaat, volgens de officiële handleiding, uit drie factoren:

  • Duur: Tijd geslapen en tijd wakker
  • Kwaliteit: Diepe slaap en de remslaap
  • Herstel: Hartslag tijdens slaap en hoe rusteloos je was tijdens de nacht.