Aanbieding: Bekijk de pre-order deals van de nieuwste Fitbit smarwatch via deze link!

Wat is Recovery Time Advisor (hersteltijd) op een Garmin horloge?

Recovery Time Garmin hersteltijd op Garmin Forerunner 735XT
Afbeelding: Eigen beheer

Meerdere sporthorloges van het merk Garmin geven een advies qua hersteltijd na het uitvoeren van een workout. Dit is het aantal uur dat je tussen de vorige workout en de volgende workout zou moeten uitrusten. Dit kan 0 uur zijn, maar ook zelfs 4 hele dagen. Dit cijfer wordt berekend aan de hand van meerdere statistieken. Onder de noemer Recovery Time Advisor vallen de prestatieconditie (herstelconditie op oudere modellen van Garmin) en de hersteltijd. Het laatste gegeven verschijnt direct na een activiteit op je horlogescherm. Wat is deze statistiek precies? Hoe wordt deze gemeten en moet je het heel serieus nemen? In dit artikel neem ik de Recovery Time, hersteltijd en prestatieconditie van Garmin (en Firstbeat) onder de loep!

Wat is hersteltijd (recovery time) op Garmin horloges?

De hersteltijd voorspeelt hoe lang het zal duren voordat jouw lichaam volledig is hersteld na een training. Je krijgt een getal te zien in uren tussen de 0 uren en 4 dagen. Na het herstellen ben je ‚Äď volgens Garmin en Firstbeat ‚Äď weer helemaal klaar voor de volgende (intensieve) training. Natuurlijk mag je gewoon actief zijn in de hersteltijd. Het is echter voor jouw prestaties beter als je helemaal fris aan een nieuwe intensieve activiteit begint.

Recovery advisor geeft twee statstieken

Recovery Advisor biedt twee verschillende soorten statistieken:

  • Prestatieconditie (of herstelcontrole op oudere apparaten) – Verschijnt binnen de eerste minuten van een activiteit en geeft u een real-time indicatie van uw herstelstatus.
  • Hersteltijd – Verschijnt onmiddellijk na voltooiing van een activiteit. De weergegeven tijd is het aantal uren dat u moet wachten voor de volgende zware training.

Waarom herstel belangrijk is

Herstel maakt prestaties mogelijk. Hoe intensiever de activiteit, des te meer herstel je nodig hebt. Herstel is het werk dat je lichaam verricht als reactie op een fysieke activiteit. De hoeveelheid herstel dat je lichaam nodig heeft is afhankelijk van onder andere de duur en intensiteit van een activiteit. Echte verbeteringen qua fysieke doelen en conditie vinden alleen plaats als je jouw lichaam voldoende de tijd geeft om te herstellen tussen activiteiten. Garmin Singapore leg het in het onderstaande filmpje nog eens goed uit

Hoe werkt de hersteltijd op een Garmin horloge?

Als je klaar bent met een activiteit dan zet je het Garmin horloge op stop en sla je de activiteit op. Je krijgt dan op je scherm te zien hoeveel hersteltijd je lichaam nodig heeft. Dit is een gegeven tussen de 0 uur en 4 dagen. Dit gegeven wordt berekend aan de hand van het trainingseffect van je voltooide activiteit, de hoeveelheid resterende tijd tijdens het aftellen van je hersteltijd aan het begin van je activiteit en het algoritme van Firstbeat. Dit is niet zomaar een optelsom, maar wordt na elke workout opnieuw berekend door de FirstBeat Analytics algoritmes. Deze pakken meerdere gegevens van jouw activiteit, zoals hartslag, duur, intensiteit e.d.

Moet je dit heel serieus nemen?

Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven. Wat als je eigenlijk 48 uur moet herstellen, maar je na 45 uur weer wil gaan sporten? Dan kun je dit ‚Äď naar mijn mening ‚Äď prima doen. Luister altijd goed naar je eigen lichaam en gebruik de hersteltijd van Garmin als advies. Toch merk ik vaak wel dat het cijfer redelijk goed klopt. Na een zware fiets-workout zie ik bijvoorbeeld 18 uur rust. Als ik dan na 9 uur weer ga fietsen, merk ik dat mijn lichaam nog niet helemaal is bijgekomen van de vorige workout. Je kan in de tussentijd prima actief zijn, maar probeer dan de intensiteit iets omlaag te brengen.

Waar kan ik hersteltijd vinden?

Je krijgt de hersteltijd na een workout direct te zien. Ben je na een activiteit nog bezig met uitpuffen (net zoals ik), dan mis je de hersteluren wel eens op je scherm. Gelukkig kan je dit eenvoudig terugvinden. Dit werkt echter voor elk horloge net even iets anders. De hersteltijd kun je in vrijwel alle gevallen vinden via

Menu> instellingen> mijn statistieken> hersteladvies> hersteltijd.

Top 10 smartwatches en activity trackers banner

Hier kan je de tijd bekijken en dit gegevensscherm aan/uit zetten. let op: als je – net zoals ik .. – per ongeluk het hersteladvies uitzet en dan weer aanzet, dan raak je de huidige hersteltijd kwijt ūüėČ.

Welke horloge meten dit gegeven?

In de live winkel hieronder zie je meerdere horloges die hersteltijd geven na het uitvoeren van een activiteit:

Vragen en antwoorden over de Recovery Advisor

Een aantal vragen en antwoorden over de hersteltijd en Recovery Advisor van Garmin op een rij!

ūüĖ©Hoe wordt de hersteltijd berekend?

Deze¬†tijd¬†kan vari√ęren van 0 uur tot 4 dagen en wordt¬†berekend¬†met behulp van de training effect van uw ingevulde activiteit, de hoeveelheid¬†tijd¬†nog op uw¬†Recovery Time¬†aftellen aan het begin van uw activiteit, en Firstbeat‚Äôs algoritme

ūüí§Is de hersteltijd van Garmin horloges nauwkeurig?

De hersteltijd varieert van 0 uur tot 4 dagen. Voor de beste resultaten is het handig om eerst een aantal activiteiten met bet horloge uit te voeren. Op deze manier leert het horloge jouw lichaam goed kennen. Zodra er een basis is vastgesteld, zullen de daaropvolgende hersteltijd nauwkeuriger zijn.

ūüö≤Mag ik niet actief zijn binnen deze Recovery Time?

Je mag zeker actief zijn. Blijf altijd goed luisteren naar je eigen lichaam! Het is prima om bijvoorbeeld een training uit te voeren op lage intensiteit. Moet je volgens het horloge 48 uur lang herstellen na een zeer intensieve workout? Dan raad ik het aan om niet dezelfde of de volgende dag weer een hele intensieve activiteit uit te voeren.

Bronnen

Voor jou geselecteerd
Garmin Trainingsstatus pauzeren
Garmin Trainingsstatus pauzeren bij blessure of in vakantie