Home » Blog » Slaapstatistieken meten met een Garmin horloge

Slaapstatistieken meten met een Garmin horloge

Slaapgegevens meten met een Garmin horloge

Garmin horloges kunnen vrijwel allemaal meerdere interessante slaapgegevens meten. Ik gebruik zelf de Garmin Forerunner 745 om mijn slaap te tracken. Dit horloge meet veel gegevens, zoals de slaapfases, pulse ox (bloedzuurstofniveau) en ademhaling. Niet alle Garmin horloges meten alle statistieken. De gegevens slaapfases en het aantal uur geslapen worden door vrijwel elk nieuwer model Garmin gemeten. In dit artikel bekijk ik de gegevens die Garmin meet in de nacht en geef ik per gegeven een korte uitleg. Aan de onderkant van de blog geef ik een aantal voorbeelden van geschikte horloges voor het meten van nachtelijke statistieken. Ook lees je over de oplossingen in het geval het horloge wel slaap zou moeten meten, maar dit niet doet.

Gegevens die Garmin horloges in de nacht kunnen meten

Je kan met een Garmin horloge enorm veel interessante statistieken meten in de nacht. Hieronder zie je een overzicht. Garmin zelf noemt deze gegevens samen “Geavanceerde slaapbewaking”.

Let op: Niet alle horloges kunnen álle gegevens meten. Wil je een Garmin horloge kopen, let dan goed op de specificaties.

Slaapstadia

Garmin horloges meten de verschillende slaapstadia en hoe lang je in deze stadia bent in de nacht. Er worden drie soorten onderscheiden:

  • Lichte slaap: Het lichaam bereidt zich voor op een diepe slaap
  • Diepe slaap: Oog- en spierbewegingen stoppen, hartslag vertraagt en het lichaam gaat herstellen
  • REM-slaap: Het droomstadium. In deze slaapfase verwerk je informatie.
Slaapstadia, beweging en ademhaling. Gemeten met mijn Garmin Forerunner 745.

Wist je dat: diepe slaapniveaus nemen af naarmate je ouder wordt.

Ademhaling en beweging

Het horloge registreert in de nacht het aantal ademhalingen en hoe veel (of weinig) je beweegt. In de onderstaande afbeelding zie je dit in een overzicht.

Pulse 0x

Enkele horloges hebben een ingebouwde saturatiemeter. Deze meet de verzadiging in het bloed, ook wel pulsoximetrie of Pulse Ox genoemd. Een interessant gegeven. Ik heb deze alleen standaard uit staan op mijn horloge, omdat dit ik heb gemerkt dat de batterij toch minder lang meegaat als het horloge dit gegeven meet. Ik kies dus voor een iets betere batterijduur in plaats van het meten van bloedzuurstofniveaus in de nacht 😉.

Goed om te weten: Natuurlijk registreert het horloge ook het aantal uren dat je hebt geslapen!

Slaapscore

In de ochtend krijg je een samenvatting van de nacht. Deze wordt samengevat in een slaapscore. Hieronder zie je de score van afgelopen nacht van mij.

Slaapscore van een Garmin Forerunner 745 gemeten
Slaapscore gemeten met mijn Garmin Forerunner 745

Slaap wordt niet (goed) gemeten: oplossingen

Soms komt het voor dat je een horloge hebt die wél slaapgegevens kan meten, maar het niet (goed) doet. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Mijn oude Forerunner 735XT horloge stopte hier na 5 jaar uit het niets mee. Ik heb toen maar besloten om een nieuw horloge te kopen en mijn oude als reserve te houden. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen:

  • De Garmin is niet ingesteld als favoriete activity tracker. Je hebt bijvoorbeeld ooit een ander horloge aan de app gekoppeld. Is het horloge niet als favoriet aangemerkt, dan meet het geen slaap. Dit is vaak het eerste wat je moet controleren!
  • Je moet een horloge hebben dat compatibel is met het meten van slaap, slaapgegevens en slaapscore
  • Je moet het horloge minimaal twee uur voordat je gaat slapen om de pols dragen voor het beste resultaat.
  • Stel in de app de slaapgegevens in, zoals het tijdstip van wakker worden en naar bed gaan (je hoeft dit niet aan te houden, maar je moet dit wel instellen!
  • Zorg ervoor dat de hartslagmeting is ingeschakeld
  • Schakel de telefoon en het horloge uit en weer aan als je problemen hebt met het doorgeven van slaapgegevens van het horloge naar de app.
  • Zorg dat de Garmin Connect app helemaal up to date is.

Tip: Je slaapinstellingen stel je in de Garmin Connect app in. Dit doe je bij instellingen > Gebruikersinstellingen. Hier stel je onder andere de begintijd slaap en eindtijd slaap in.

Geschikte horloges in de winkel bekijken

De volgende horloges meten (vrijwel alle) slaapstatistieken die in deze blog aan bod komen. In de specificaties van het horloge zie je altijd staan welke gegevens er gemeten worden. Druk op het horloge om er meer over te lezen. Hieronder zie je een overzicht van horloges die o.a. de slaapscore kunnen meten:

Top 10 smartwatches en activity trackers banner
nv-author-image

Edwin

Edwin test, bekijkt en schrijft reviews over sporthorloges, smartwatches en activity trackers. Daarnaast volgt hij dagelijks het laatste nieuws omtrent (slimme) horloges. Hij praat graag over alles wat met (sport)horloges te maken heeft. Naast horloges schrijft hij ook veel over massage guns. Dit doet hij op Massagegunreview.nl. Contact opnemen met Edwin kan via Facebook of via het contactformulier.