Home » Blog » Fitbit Versa en Charge 3 synchronisatie problemen en oplossingen

Fitbit Versa en Charge 3 synchronisatie problemen en oplossingen

Fitbit synchroniseren

De Versa en Charge 3 zijn twee enorm populaire modellen van het merk Fitbit. Het zijn wearables die onder activity trackers vallen. Deze zijn heel erg goed geschikt voor mensen die af en toe eens sporten, graag de hartslag willen bijhouden en het aantal stappen per dag willen meten. Deze staan dan ook in de lijsten met beste sporthorloges 2020 en ook de lijst met activity trackers 2020 hebben ze gehaald. Helaas zijn ze niet altijd perfect en kunnen ze wel eens last hebben van synchronisatieproblemen. Zo kan het voorkomen dat het synchroniseren met de Fitbit app niet helemaal goed gaat. Hoe los je dit op? Lees onze oplossingen!

Opnieuw opstarten (Versa en Charge 3)

Het eerste dat je eigenlijk altijd moet proberen bij synchronisatie-problemen is het opnieuw opstarten. Start zowel de app (of meteen de gehele smartphone) en de Fitbit opnieuw op. Dit werkt bijvoorbeeld ook goed als de activity tracker niet goed reageert op het indrukken, tikken of vegen. Daarnaast is dit ook dé oplossing als het je stappen niet meer goed bijhoudt.

Je hoeft niet bang te zijn dat er gegevens verloren gaan. Als de fitnesstracker opnieuw wordt opgestart verlies je namelijk geen gegevens.

Charge 3

Houdt de knop links op het scherm 8 seconden ingedrukt Zie je een smiley en trilt het horloge? Dan is de Fitbit Charge 3 goed opgestart! Je kan het weer opnieuw gebruiken.

Versa

Houdt de knoppen ana de achterkant (links) en onderaan ingedrukt totdat er een Fitbit-logo op het scherm verschijnt. Dit moet – in normale situaties – niet meer dan 10 seconden duren. Laat daarna de knoppen los.

Software-update

Zorg ervoor dat de nieuwste versie van de Fitbit-app op je telefoon is geïnstalleerd. Controleer ook of de software die op uw Charge 3 of Versa wordt uitgevoerd, up-to-date is. Dit kunt u doen door op Instellingen  >  Algemeen  >  Software-update  te tikken  in de bijbehorende smartphone-app. Voordat je alle updates uit gaat voeren is het belangrijk om te kijken of je hier wel voldoende batterij voor hebt.

Problemen met verbinden en synchroniseren: Bluetooth

Vaak hebben problemen met synchroniseren te maken met bluetooth. Als de bovenstaande twee stappen niet werken, kun je het volgende proberen:

  • Zet de Fitbit-app uit en haal deze ook uit de achtergrondprocessen
  • Ga naar  Instellingen  >  Bluetooth  en schakel Bluetooth uit en weer in.
  • Open de Fitbit-app.
  • Als je Fitbit-apparaat niet is gesynchroniseerd, start je je telefoon opnieuw op.
  • Open de Fitbit-app.
  • Als je Fitbit-apparaat niet is gesynchroniseerd, start je het nog een keer op.
Top 10 smartwatches en activity trackers banner
nv-author-image

Edwin

Edwin test, bekijkt en schrijft reviews over sporthorloges, smartwatches en activity trackers. Daarnaast volgt hij dagelijks het laatste nieuws omtrent (slimme) horloges. Hij praat graag over alles wat met (sport)horloges te maken heeft. Naast horloges schrijft hij ook veel over massage guns. Dit doet hij op Massagegunreview.nl. Contact opnemen met Edwin kan via Facebook of via het contactformulier.

18 reacties op “Fitbit Versa en Charge 3 synchronisatie problemen en oplossingen”

  1. Hi redactie,

    Ik ben enkele dagen in het bezit van een Fitbit Versa en die werkt boven verwachting, tot ’t moment dat ik muziek wilde luisteren tijdens het hardlopen via AirPods.
    Wat blijkt; bij elke stap die ik maak verliest bluetooth de verbinding en herstelt t weer. Dit zorgt voor gekraak en constant aan/uit van de muziek. Geen beste modus om mijn kilometers te maken.

    Is dit een bekend fenomeen en zo ja, wat eraan te doen?

    Vriendelijke groet,
    Benny

    1. Hoi Benny,

      De Fitbit Versa is inderdaad een heel leuk horloge! Airpods en Fitbit zijn nooit echt een goede combi geweest. Het probleem dat jij beschrijft bestaat al sinds 2018 . In de tussentijd is er nog geen oplossing vanuit de kant van Fitbit gekomen. Het is dus een bekend probleem, zonder oplossing. Ik verwacht persoonlijk ook niet dat er snel een oplossing komt.

      Met vriendelijke groet,
      Edwin

  2. Beste redactie,

    Ik heb sinds gisteren een Fitbit charge 3 tracker. Alles werkt, maar ik krijg hem niet aan het trillen bij inkomende berichten.
    Hij trilt ook niet bij het opnieuw opstarten. Hij trilt wel als ik bij instellingen op het horloge schakel tussen trillen normaal en sterk.
    Ik heb bij ‘meldingen’ in de app ‘Altijd trilling’ aangezet.
    Kunt u mij misschien helpen?
    b.v.d. Jaap

  3. Hoi, ik heb al 2 jaar de fitbit versa, nooit problemen. Sinds 3dagen krijg ik continue in beeld; wallet configureren. Dit blijft hij continue aangeven, dit houdt nu in dat ik geen programma’s kan opstarten. Omdat bovenstaande continue in beeld komt. Ik kan nergens er wat over vinden….

    Heb al gereset, alle updates uitgevoerd… maar het blijft. Iemand idee?

  4. Nathalie de Graaf

    Beste Edwin,

    Ik ben sinds een week in het bezit van een fitbit versa 3. Nu zit er aan de linkerkant van het horloge een sensor knop. Dit is geen normale knop meer zoals bij de versa 2.

    Kan iemand mij vertellen hoe die sensor knop precies werkt? Ik kan mijn duim er op leggen wat ik wil maar er gebeurd niks.

    1. Hoi Nathalie,

      Ik denk dat die button/sensor standaard ingesteld staat op de spraakassistent Alexa, maar ik heb geen Versa 3 liggen om dit te testen. Misschien dat een andere bezoeker dit weet?

  5. Beste Edwin ,
    Sinds een maand ben ik in het bezit van een fitbit 3 , na elke jogging moet ik deze uit en aan zetten daar deze de synchronisatie met mijn Samsung s50 . Hie los ik dit probleem op .

    1. Hoi Johnny,

      Het beste kan je de Fitbit ontkoppelen van de telefoon en de bluetooth cache verwijderen:

      Ga naar Instellingen > Apps.
      Tik rechtsboven op de3 stipjes > Systeemapps > Bluetooth.
      Ga naar Gedwongen stoppen > Opslag.
      Zoek naar Cache legen en gegevens wissen.
      Herstart je telefoon

      Daarna voer je een lange herstart uit, zoals hier beschreven: https://www.sporthorloge365.nl/fitbit-een-lange-herstart-uitvoeren-laatste-redmiddel/ en koppel je de Fitbit en de telefoon opnieuw met elkaar.

      Met vriendelijke groet,
      Edwin

  6. Ruurd van der Berg

    Hallo,

    mijn Fitbit Versa 2 start helemaal niet meer op! hij wordt wel warm tijdens het laden, maar misschien dat dan toch de batterij stuk is?

  7. Beste
    Het weer op de Fitbit versa 3 wil niet meer verschijnen. Hij vraagt steeds om te synchroniseren met de app op de iPhone. Raar want na het synchroniseren werkt het nog steeds niet… Heb alles al geprobeerd!
    Ook berichten via iPhone verschijnen niet…
    Messenger en what’s werken wel.

    1. Hoi Tilly,

      Volgens mij was er gisteren een kleine storing bij Fitbit. Doet het ‘weer’ het nu weer wel?

      Met vriendelijke groet,
      Edwin

  8. Hoi Edwin,

    Mijn Fitbit versa 3 kan geen gps verbinding maken tijdens een training. Hij blijft aangeven GPS verbinding en dan blijft hij zoeken. Hoe los ik dit op?

    groetjes

  9. De hartslagmeting van mijn fitbit charge 3 wordt na dynchronisatie niet getoond op ipnone.
    Wat kan ik doen om dit op te lossen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *