Bekijk alle Black Friday deals in onze laatste blog via deze link mét live prijsupdates!⚫

Intervaltraining met behulp van een sporthorloge

Intervaltraining met behulp van een sporthorloge
Photo by Fitsum Admasu on Unsplash

Wanneer je op zoek gaat naar hoe je sneller kan worden met fietsen, hardlopen of zwemmen kom je waarschijnlijk al snel uit bij intervaltraining. Een intervaltraining kan je op verschillende manieren vormgeven. Zo kan je de focus leggen op het verhogen van de snelheid, kan je kiezen hoe lang je de intervallen wilt doen of over welke afstand je gaat versnellen of je kan je juist meer focussen op het verhogen van de intensiteit. Welke intervaltraining voor jou de meeste voordelen biedt en wanneer en hoe vaak je intervaltrainingen moet doen hangt totaal af van jouw basisniveau en het doel waar je naartoe wilt werken. Alles over intervaltraining met behulp van een sporthorloge lees je in deze blog.

Het basisniveau bepalen

Voordat je begint met het inplannen van snelle en intensieve intervaltrainingen is het eerst belangrijk om te kijken of jouw lichaam deze zware trainingen al aan kan. Begin je net met hardlopen, fietsen of zwemmen of ben je er een tijd tussenuit geweest? Dan kan het zijn dat jouw lichaam deze zware belasting nog niet goed aan kan. De kans is dan groter dat je geblesseerd kan raken. Het is belangrijk om eerst een stabiele basis te hebben. Hier kan je aan werken door een vast aantal keer per week te sporten met een lagere hartslag. Meestal wordt er aangeraden om zo’n 3 à 4 maanden te trainen in zone twee om zo jouw belastbaarheid te verhogen. Is jouw lichaam gewend aan deze wekelijkse vaste trainingen? Dan kan je de intensiteit rustig aan wat opschroeven en beginnen met intervaltrainingen.

Doel bepalen

Om intervaltrainingen op een effectieve manier in te zetten is het belangrijk om te kijken naar het uiteindelijke doel. Wat wil je met de intervaltrainingen bereiken en naar welk sportief doel werk je toe? Je kan misschien begrijpen dat je andere intervaltrainingen doet wanneer je traint voor een marathon of een lange wielertocht dan voor een snelle 5 km of een kortere tijdrit. Het doel is anders en de trainingen dus ook. Het is slim om per sport één doel uit te kiezen. Dus niet én een snelle 5 km én een marathon dicht achter elkaar.

Top 10 smartwatches en activity trackers banner

Wat is een intervaltraining?

Een intervaltraining is een manier om bij verschillende sporten aan snelheid te werken. Dit kan de snelheid over een kortere of een langere afstand zijn. Intervaltrainingen zijn er in veel soorten en maten. In principe komt het erop neer dat je tijdens een training snelle en intensievere stukken afwisselt met pauzes en langzamere en minder intensieve stukken. De afstand, snelheid, intensiteit en de lengte van de pauzes of de rust kan verschillen.

Intervaltraining met behulp van een sporthorloge

Een sporthorloge kan je goed gebruiken tijdens intervaltrainingen. Het voordeel van het gebruik van een sporthorloge tijdens intervaltrainingen is dat je de gegevens achteraf goed kan analyseren. Ook kan je de intensiteit van de trainingen goed in de gaten houden, zelfs tijdens de training. Wij geven even een voorbeeld van een hardlooptraining met intervallen. Je kan bijvoorbeeld 1 km versnellen en daarna weer 1 km rustig lopen. Op een sporthorloge kan je makkelijk de afstanden in de gaten houden of zelfs instellen dat je bij iedere kilometer een melding krijgt. Wil je dat de intensiteit van de intervallen niet te hoog is? Dan kan je de rustige kilometers bijvoorbeeld in zone 2 lopen en de snelle kilometers in zone 3. Deze hartslagzones kan je tijdens het sporten bekijken. Zo weet je zeker dat je niet te veel vraagt van jouw lichaam.

Analyseren van de gegevens van intervaltrainingen

Ook achteraf kan je de gegevens goed analyseren. Is de hersteltijd na een training wel erg lang? Dan weet je dat je jouw lichaam genoeg rust moet geven en dat de training misschien iets te zwaar is geweest. Je kan ook goed zien of je alle versnellingen even snel hebt gedaan of dat je naar het einde van de training wat moeier en misschien zelfs langzamer werd. Na het analyseren van de training kan je volgende intervaltrainingen gaan ontwerpen en klaar zetten in jouw sporthorloge.

Voor jou geselecteerd
Lactaatdrempel bepalen met de Garmin Forerunner
Lactaatdrempel bepalen met de Garmin Forerunner