Bekijk alle Black Friday deals in onze laatste blog via deze link mét live prijsupdates!⚫

Lactaatdrempel bepalen met de Garmin Forerunner

Lactaatdrempel bepalen met de Garmin Forerunner
Photo by Nathalie Désirée Mottet on Unsplash

Wanneer je in het bezit bent van een Garmin Forerunner kan je ook jouw lactaatdrempel bepalen met de Garmin Forerunner. De lactaatdrempel wordt ook wel de anaerobe drempel of het omslagpunt genoemd. Bij deze hartslag maakt jouw lichaam meer melkzuur aan dan dat je lichaam als brandstof gebruikt. Wanneer je weet wat jouw omslagpunt is, kan je ook de trainingszones beter bepalen. In deze blog lees je alles over het bepalen van de lactaatdrempel, wat het omslagpunt betekent, wat de voordelen zijn van het weten van jouw omslagpunt en nog veel meer! Wij hebben voor dit artikel gebruik gemaakt van de Garmin Forerunner 735XT. Met de andere Garmin Forerunner horloges werkt het echter nagenoeg hetzelfde.

Wat is de lactaatdrempel?

De lactaatdrempel wordt ook wel het omslagpunt, de anaerobe drempel, lactate threshold of AT genoemd. Het is de hartslagzone waarbij jouw lichaam meer melkzuur aanmaakt dan dat het lichaam als brandstof gebruikt. Voor jouw hartspier is melkzuur een brandstof. Wanneer er te veel melkzuur aan wordt gemaakt hoopt het zich op en kan je last krijgen van verzuring in de spieren. lactaatwaarden boven 4 mmoll/l

Wat is FTP (functioneel drempelvermogen)?

Het functioneel drempelvermogen (functional threshold power) is het maximale vermogen dat je een uur vol kunt houden. Het functioneel drempel vermogen wordt ook wel het anaerobe drempel vermogen genoemd. Om het FTP te kunnen meten kan je gebruik maken van een powermeter of vermogensmeter. Ook heb je een fietscomputer nodig om de informatie van je vermogensmeter of powermeter af te kunnen lezen en op te kunnen slaan. Op sommige fietscomputers zit een kant-en-klare FTP-test, zoals op de Wahoo ELEMNT ROAM. Ook een hartslagmeter is erg belangrijk om te hebben. Het liefst bereken je het wattage per kilo lichaamsgewicht. Dit getal is namelijk nog gedetailleerder. Ook FTP kan je gebruiken om trainingszones te bepalen. Wil je de hartslagzones weten? Dan kan je kijken naar FTHR (Functional Threshold Heart Rate).

Classificaties voor de geschatte FTP-waarden vind je ook op de Garmin website.

Voordelen van het weten wat jouw omslagpunt is

Het is heel belangrijk om te weten wat jouw omslagpunt is wanneer je zonder blessures toe wil werken naar een hardloopdoel. Als je weet wat jouw omslagpunt is, weet je ook precies wat jouw verschillende hartslagzones zijn. Wanneer je de trainingen netjes binnen de hartslagzones doet weet je zeker dat je jouw lichaam niet overbelast. Ook weet je tijdens een wedstrijd beter wanneer je nog wat extra kan geven zonder last te krijgen van verzuring in jouw beenspieren.

Hoe bereken of meet je de lactaatdrempel?

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wat jouw omslagpunt is. Ten eerste zou je een sportmedisch onderzoek kunnen laten doen waar ze precies kunnen meten wat jouw lactaatdrempel is. Je zou ook zelf aan de slag kunnen gaan met een test en een sporthorloge die jouw hartslag meet. Na het lopen moet je dan zelf nog een berekening loslaten op de gegevens uit de test. Met de Garmin Forerunner 735XT kan je ook een test doen om de lactaatdrempel te bepalen. Hier heb je wel een hartslagband voor nodig. Na de test krijg je dan gelijk de lactaatdrempel te zien.

Hoe vaak moet je jouw lactaatdrempel bepalen?

Wanneer je regelmatig en serieus aan het trainen bent is het belangrijk om ook regelmatig een test te doen om jouw lactaatdrempel te bepalen. Het kan namelijk zijn dat de hartslagzones ook veranderen. Er wordt aangeraden om eens in de 4 weken een test te doen om de lactaatdrempel te bepalen.

Garmin begeleide test om de lactaatdrempel te bepalen

Je kan met de Garmin Forerunner 735XT een begeleide test doen om de lactaatdrempel te bepalen. Om deze test te kunnen doen heb je een hartslagmeter nodig die je kan koppelen aan het horloge, met ANT+ sensoren. Voor de training koppel je de hartslagmeter met de ANT+ sensoren aan het sporthorloge. Het is belangrijk om voor deze test al een aantal keer met het horloge te hebben gelopen. Je hebt namelijk ook een geschat VO2 max nodig.

Top 10 smartwatches en activity trackers banner

  1. Stap 1

    Koppel de hartslagmeter met ANT+ sensoren aan de Garmin Forerunner 735XT

  2. Stap 2

    Selecteer het hardloopprofiel voor buiten

  3. Stap 3

    Selecteer Menu – Mijn statistieken – Lactaatdrempel – Doe test

  4. Stap 4

    Volg de instructies op het scherm

Bij de instructies zie je eerst Doe test (Circa 20-30 minuten) staan. Eerst warm je 10 tot 15 minuten op met een laag tempo. Daarna selecteer je Ga door. Dan staat er: De intensiteitsdoelen worden iedere 3 à 4 minuten verhoogd. Als laatste staat er: De test is voltooid als de drempel is gedetecteerd. Na deze instructies kan je beginnen. Je drukt op play om te starten en begint met de warming up.
Stap 5: Accepteer of weiger de nieuwe lactaatdrempel.

Welke hartslagmeters kan je gebruiken voor de lactaatdrempel test met de Garmin 735XT?

Je kan van meerdere hartslagmeters gebruik maken om de lactaatdrempel test te kunnen doen met de Garmin 735XT. Het is belangrijk dat je hem kan koppelen met ANT+ sensoren. Wij hebben zelf gebruik gemaakt van de Polar H10 hartslagband. Deze band zit stevig om de borst en heeft een handige sluiting waarmee je hem makkelijk los- en vast kan maken.

Voor jou geselecteerd
Garmin horloge per sport hardlopen fietsen basketbal zwemmen outdoor hiken
Welk Garmin sporthorloge kopen bij welke sport?