Bekijk alle Black Friday deals in onze laatste blog via deze link mét live prijsupdates!⚫

Menstruatiecyclus volgen met Garmin

Menstruatiecyclus volgen met een Garmin horloge
Photo by Josefin on Unsplash

De laatste jaren is er in de sportwereld steeds meer aandacht voor het verband tussen de menstruatiecyclus van vrouwen en hun prestaties. Zo zijn er ook vele onderzoeken naar gedaan. Uit deze onderzoeken blijkt dat vrouwen in verschillende weken van hun menstruatiecyclus beter of juist minder goed kunnen presteren. Tegenwoordig kan je met veel soorten Garmin horloges jouw eigen menstruatiecyclus volgen in de Garmin Connect app. Uiteindelijk kan je ook jouw trainingen aanpassen aan de fase waar je in zit. Daarnaast kan je herstelfactoren zoals stress en slaap in de gaten houden. In deze blog lees je alles over jouw menstruatiecyclus volgen met een Garmin horloge.

De IQ app voor compatibele apparaten

Met de Connect IQ app kan je jouw menstruatiecyclus ook volgen op jouw smartwatch. Je kan dan op het horloge gegevens zien zoals cyclusherinneringen, symptomen en andere gegevens omtrent de menstruatiecyclus. Echter kan dit niet op alle Garmin horloges. Smartwatches die op dit moment compatibel zijn, zijn de Forerunner 645 Music, de vívoactive 3, vívoactive 3 Music en de fēnix 5 Plus Series. Bij andere horloges kan je de menstruatiecyclus terugvinden in de Garmin Connect app onder gezondheidsstatistieken.

Menstruatiecyclus volgen in Garmin Connect

Heb je een Garmin horloge? Dan kan je jouw menstruatiecyclus of zwangerschapsgegevens volgen in Garmin Connect. In het menu vind je onder gezondheidsstatistieken een kopje menstruatiecyclus. De eerste keer dat je hier op klikt krijg je een aantal vragen te zien die je moet beantwoorden. Deze antwoorden kunnen niet gezien worden door anderen. Hieronder vind je de vragen die worden gesteld:

Starten met het volgen van de menstruatiecyclus in Garmin Connect

  1. Wat voor soort cyclus heeft u?

    Kies uit regelmatig, onregelmatig, geen menstruatie (bijvoorbeeld door PCOS, de overgang of een andere reden) of zwanger.

    Top 10 smartwatches en activity trackers banner

  2. Voer de menstruatiegegevens in

    Bij de tweede stap voer je de menstruatiegegevens in. Weet je deze gegevens niet uit je hoofd? Geen probleem! Het gemiddelde wordt aangepast wanneer je meer menstruaties vastlegt. Je voert de begindatum in van de laatste menstruatie, de cyclusduur (van de start van de ene menstruatie tot de start van de tweede menstruatie) en de menstruatieduur.

  3. Maakt u gebruik van hormonale anticonceptie?

    Wanneer je hier gebruik van maakt worden de vruchtbare-periodevoorspellingen uitgeschakeld. Je kan hier kiezen uit verschillende soorten hormonale anticonceptiemiddelen. Zoals injectie, pleister, de pil, een implantaat, een spiraal of een vaginale ring.

  4. Begin met het bijhouden van de menstruaties

    Nu kan je beginnen met het bijhouden van de menstruatiecyclus. Hoe je dit doet lees je onder het volgende kopje.

Bijhouden van de menstruatiecyclus in Garmin Connect

Wanneer je de bovenstaande gegevens hebt ingevuld kan je jouw menstruatiecyclus bijhouden in Garmin Connect. Je krijgt precies te zien wanneer er wordt verwacht dat je weer ongesteld wordt. Hieronder vind je regelmatig handige tips. Wist je bijvoorbeeld dat je een opgeblazen gevoel kan krijgen omdat jouw lichaam water vasthoudt door hormonale veranderingen? Het verlagen van de zoutinname en het nemen van magnesium kan helpen om het opgeblazen gevoel te verminderen. In Garmin Connect zie je ook precies op welke cyclusdag je zit. Je kan dagelijks symptomen toevoegen. Bijvoorbeeld fysieke symptomen zoals vermoeidheid, misselijkheid, hunkering naar bepaalde gerechten en/of krampen. Ook kan je de gemoedstoestand invullen. Ben je blij, heb je stemmingswisselingen of ben je prikkelbaar? Daarna kan je kiezen welke afscheiding je hebt en of je ovuleert. Ook kan je kiezen wat jouw seksuele drift is en je (eventuele) seksuele activiteit invullen. Vul je dit regelmatig in? Dan kan je goed in de gaten houden wanneer je last hebt van bepaalde symptomen je krijgt dan een mooi overzicht van maandelijks terugkerende patronen. Je kan dan ook steeds beter verklaren waar bepaalde fluctuaties in onder andere slaap en stemming vandaan komen. Slaap je in een bepaalde week minder goed? Dan kan je de intensiteit, duur of omvang van de trainingen aanpassen zodat je toch optimaal kan herstellen na een training.

Voor jou geselecteerd
Garmin horloge per sport hardlopen fietsen basketbal zwemmen outdoor hiken
Welk Garmin sporthorloge kopen bij welke sport?