Bekijk alle Black Friday deals in onze laatste blog via deze link mét live prijsupdates!⚫

Intervaltraining maken in Garmin Connect

Intervaltraining maken in Garmin Connect (1)
Photo by Greg Rosenke on Unsplash

Afstanden bijhouden tijdens een intervaltraining op de baan is erg makkelijk. De hele baan is 400 m en om de 100 m vind je een lijn op de baan. Train je buiten de baan maar wil je wel intervaltrainingen doen? Dan is het een stuk lastiger om de afstanden te bepalen. Wanneer je een sporthorloge hebt wordt het al een stuk makkelijker om de afstanden (en het tempo of de hartslag) bij te houden! In deze blog lees je hoe je een intervaltraining kan maken in Garmin Connect.

Wat is een intervaltraining?

Een intervaltraining is een training waarbij je de snelheid een x aantal keren iets (of flink) opvoert. Het doel van de intervaltraining is dat je sneller gaat lopen. Bij een intensieve intervaltraining loop je tijdens de intervallen een stuk harder dan jouw normale duurtempo. De pauzes voor de volgende interval zijn ook iets langer. Naast de intensieve intervaltraining heb je ook de extensieve intervaltraining. Bij de extensieve intervaltraining is de intensiteit van de intervallen lager. Ook zijn de pauzes na een interval korter.

De pauzes tussen de intervallen zijn vaak niet langer dan twee minuten. Zijn de pauzes wel langer? Dan wordt de training vaak een tempoloop genoemd in plaats van een intervaltraining.

Intervaltraining maken in Garmin Connect

Wanneer je een intervaltraining wilt maken in Garmin Connect kan je gebruik maken van de onderstaande stappen. Wij hebben de training gemaakt in Garmin Connect op de laptop. Wanneer je de workout maakt in de Garmin Connect app op je smartphone werkt het echter op dezelfde manier.

Intervaltraining maken in Garmin Connect

  1. Ga naar Training in de linker menubalk.

  2. Klik op Workouts

  3. Ga naar Selecteer een workout en klik op de juiste activiteit

    Top 10 smartwatches en activity trackers banner

  4. Maak de hardloop-workout: Kies het staptype

    Automatisch staan er drie verschillende stappen: De warm-up, hardlopen en cooldown. Hiernaast kan je ook kiezen uit herstel, rust en overige. Je kan in de lijst ook extra stappen en herhalingen toevoegen of juist verwijderen.

  5. Kies de duur

    Bij duur kan je kiezen uit tijd, afstand, druk op de knop Lap, calorieën en hartslag (boven… onder…)

  6. Selecteer het intensiteitsdoel

    Als laatste kan je het intensiteitsdoel instellen. Ook hier kan je kiezen uit tempo (min/km), snelheid (km/u) en cadans. Daarnaast kan je kiezen uit één van de 5 verschillende hartslagzones.

    Zone 1: Warming-up
    Zone 2: Makkelijk
    Zone 3: Aeroob
    Zone 4: Drempel
    Zone 5: Maximum

  7. Workout opslaan

    Heb je de workout samengesteld naar jouw wens? Dan kan je de workout opslaan. Druk hiervoor op de blauwe knop rechtsboven “Sla workout op”.

  8. Workout versturen naar je Garmin sporthorloge

    Wanneer je de workout hebt opgeslagen kan je hem ook versturen naar jouw Garmin sporthorloge. Je gaat dan eerst in de Garmin app op jouw smartphone naar Training – Workouts. Daarna zie je zoek een workout en maak een workout. Ook zie je een kopje “Mijn workouts”. Hier staan alle workouts die je hebt aangemaakt. Als je klikt op de workout zie je bovenin een logo van een smartphone met een pijl. Wanneer je op dit logo klikt kan je het apparaat kiezen waar je verbinding mee wilt maken. De workout wordt dan verstuurd naar jouw sporthorloge.

  9. Workout openen op het Garmin sporthorloge

    Op jouw Garmin kan je de activiteit “hardlopen” opzoeken. Daarna ga je naar Menu – Training – Mijn workouts. Hier zie je de training staan. Je kan de workout hier starten, bekijken of wissen. Een workout maken in je Garmin sporthorloge is ook mogelijk.

Voor jou geselecteerd
Lactaatdrempel bepalen met de Garmin Forerunner
Lactaatdrempel bepalen met de Garmin Forerunner