Bekijk direct alle Fitbit aanbiedingen van deze week via deze link!⌚

Apple Cardio fitness-niveau (levels) instellen en bekijken: Stappenplan!

Apple-Watch-Series-6-en-Apple-Watch-SE-afbeelding

De meeste Apple Watches kunnen sinds kort een indicatie geven van het cardio-fitnessniveau. Bij een te laag niveau geeft het horloge een melding. Je kan dit zelf instellen in de app van Apple op de iPhone. Cardiofitness wordt gemeten aan de hand van een VO2Max meting en wordt gezien als een goede indicator van de algemene lichamelijke gezondheid. Het cijfer geeft ook een voorspelling van de algehele gezondheid op de lange termijn. Om dit cijfer te meten met een Apple horloge, moet je wel meerdere activiteiten uitvoeren, zoals stevige wandelingen, hikes of hardloopsessies. In dit artikel bekijk ik hoe je cardio-fitnessniveaus instelt en meldingen bij te laag niveau inschakelt.

Wat is cardio fitness precies?

Cardiofitness is een meting van de VO2 max. Dit is de maximale hoeveelheid zuurstof die uw lichaam tijdens het sporten kan opnemen. Het cardio-fitnessniveau is een sterke indicator van de algehele lichamelijke gezondheid en wordt gezien als een voorspeller van de gezondheid op lange termijn. Een Apple Watch geeft een schatting van cardio-conditie door te meten hoe hard het hart aan het werk is tijdens een wandeling, hardloopsessie of hikes in de buitenlucht

Belangrijk om te weten: Om cardio-fitnessniveaus in te stellen, moet u uw iPhone bijwerken naar  de nieuwste versie van iOS  en Apple Watch Series 3 of hoger naar  de nieuwste versie van watchOS .

Cardio fitnessniveau instellen op een iPhone

In het onderstaande stappenplan zie je precies hoe je het cardio-fitnessniveau én meldingen kan inschakelen bij een te laag fitnessniveau. Voor het stappenplan ga ik er vanuit dat je de Apple Watch hebt gekoppeld aan de Gezondheid-App van Apple.

Benodigde tijd: 10 minuten.

Stappenplan cardio fitnessniveau instellen en meldingen inschakelen

  1. Gezondheid app openen

    Open de app waarmee je de Apple Watch hebt gekoppeld. Tik in de Gezondheid-app op een iPhone op het tabblad Samenvatting Apple cardio fitness bekijken instellen

  2. Ga naar instellen

    Tik op Instellen en navigeer naar Cardio fitness. Daarna druk je op volgende

    Top 10 smartwatches en activity trackers banner

  3. Gegevens bevestigen

    Bevestig jouw gegevens. Alle wijzigingen die je hier aanbrengt, worden opgeslagen onder gezondheidsgegevens in Instellingen. Druk op volgende

  4. Volg de instructies op je scherm

    Volg de instructies op het scherm om meer te weten te komen over andere factoren die de cardio-fitheid kunnen verlagen, evenals de cardio-fitnessniveaus voor jouw leeftijd en geslacht. Bevestig dit door op volgende te drukken

  5. Schakel meldingen in of uit

    Je krijgt nu de optie om meldingen in of uit te schakelen. Apple Watch detecteert als de fitnessniveaus te laag zijn. Schakel je meldingen in, dan krijg je een melding bij te laag cardio-fitnessniveau. Vanzelfsprekend krijg je geen melding bij een te hoog niveau, omdat dit juist als positief gezien wordt! Bevestig met gereed.

Let op: Je moet 20 jaar of ouder zijn om deze melding in te schakelen. Ben je jonger dan 20? Dan is het vooralsnog niet mogelijk de melding in te schakelen. Daarnaast kunnen bepaalde aandoeningen of medicijnen die uw hartslag beperken, kunnen een overschatting van uw VO 2 max veroorzaken.

Cardio fitnessgegevens bekijken

Je kan jouw gezondheidsstatistieken bekijken in de app. Dit is niet anders voor de cardio fitness gegevens. Deze bekijk je ook in de app. Dit doe je op de volgende manier:

  1. Open de Gezondheid-app op de iPhone en druk op Bladeren.
  2. Klik op Hart en zoek vervolgens Cardio Fitness.
  3. Druk op D, W, M of Y (D, W, M, J in het Nederlands)om uw gemiddelde voor de dag, week of jaar te bekijken.
  4. Tik op Alle cardio-fitnessniveaus weergeven.
  5. Tik op een cardio-fitnessniveau om uw resultaten te vergelijken met andere niveaus op basis van uw leeftijd en geslacht.

Tip: Klik op het pictogram met de . Hier zie je alle gemiddelde cardio-fitnessniveaus voor alle leeftijden. Je kan binnen deze niveaus nog filteren tussen bijvoorbeeld mannen, vrouwen of alle.

Geschikte horloges

Volgens Apple zijn alle horloges vanaf Apple Watch Series 3 geschikt om dit gegeven te weergeven. Het horloge moet wel geupdatet zijn met de laatste WatchOS versie: watchOS 7.2. De app moet up to date zijn en je moet gebruik maken van minimaal iOS 14.3 op je iPhone, iPad of ander geschikt iOS toestel. De onderstaande horloges voldoen aan de eisen:

Voor jou geselecteerd
Cardio-fitnessniveaus volgen met een Apple Watch